Ost - och salamimuffins

Det här är jätte gott som mellanmål eller till fikat!

Ca 6 stora eller tolv normalstora muffins
Du behöver:

4 salladslökar eller 1 liten purjolök, ca 150 g
100 g salami
8 dl vetemjöl ( jag brukar byta ut 4 dl mot 3 dl dinkelmjöl, och 1 dl vetekli)
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk
2 dl Arla Köket riven ost, gratäng

Gör så här

Sätt ugnen på 250°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt. Strimla salladslöken. Skär salamin i tunna strimlor. Skär smöret i tunna skivor. Hacka samman mjöl, bakpulver, salt och smör för hand eller i en matberedare. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i lök och salami. Fördela smeten i formarna. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen 15-20 min för stora och 12-15 min för normalstora. Låt muffinsen svalna något innan de försiktigt tas ur muffinsplåten. Servera ljumma eller kalla. Tips! Ost- och paprikafyllning: Uteslut salamin och smaksätt i stället degen med 1-2 finhackade paprikor

                                                        
Bild tagen från alra.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0